BigBamBoo-blog-kako-hraniti-decu-zdravo

Kako hraniti dete zdravom hranom u svetu u kojem caruju emulgatori?

Hraniti dete zdravo? – šta to danas znači? U vreme kada je „sve oko nas zatrovano“, kada brojne namirnice imaju mnoštvo emulgatora i veštačkih dodataka, a zdrava (ili organska) hrana je često preskupa i teško dostupna? I šta je u stvari danas – zdrava hrana?

Možda ste probali uvesti zdrave prehrambene navike u život vašeg deteta, ali je bilo prekasno ili ste to uradili na pogrešan način?

Šta da radimo kako bismo omogućili detetu da se zdravije hrani?

RODITELJ – PRVI I NAJBOLJI PRIMER

Ponašanje roditelja je uvek najbolji primer detetu. Stoga se podrazumeva da prvo roditelji treba da budu ti koji jedu zdravu hranu i imaju redovne obroke.

Takođe, zdrava ishrana podrazumeva da se kod kuće uvek jede za kuhinjskim stolom u približno isto vreme, koliko to obaveze dozvoljavaju.

Dečiji psiholozi ističu da bebe vole da „zgrabe“ hranu iz mamine ili tatine ruke zbog radoznalosti, ali i zbog poverenja prema roditeljima. Takođe, mnoga deca će pre probati ili pojesti hranu ukoliko ima je dozvoljeno da sede kod mame ili tate u krilu i jedu iz njihovih tanjira, ili da jedu sa svojim voljenim drugarima.

bigbamboo,-blog,-zdrava-hrana

KAKVU HRANU KUPUJETE – TAKVU HRANU JEDETE

Mnogo važnije od jednog zdravog obroka je da vaša kuća bude odraz odluke da se zdravo hranite. „Daleko od očiju daleko od srca“ je odlična strategija. Preporuka lekara je da kuhinju ispunimo zdravim namirnicama, a da slatkiše kupujemo samo povremeno. Mnogo je lakše izabrati zdravu hranu ukoliko nismo okruženi slatkišima ili hranom sa „praznim kalorijama“.

Realno, koje će to dete odabrati jogurt kada zna da u fioci ima puno bombona ili čokoladica? Nema puno takvih. A ista stvar je i sa odraslima. 🙂

Ukoliko u kući imate brze hrane ili slatkiša, uvek morate naglašavati “ne može”, „to je za sutra“ ili “samo jedan”. Ukoliko kupujete zdravu hranu, kada vas dete pita da li ima nešto da se pojede, uvek mu možete reći da može da izabere: voće, jogurt, bademe, lešnike, domaći keks, hleb i džem, itd.

Dete će uvek jesti šta god da mu date – zdravo ili ne. Nema deteta (ili odraslog čoveka) koji će se izgladnjivati ukoliko ima nešto da se jede.

posuda za užinu, zdrava hrana

DOZVOLITE DETETU DA IZABERE

Dete voli da ima udela u odluci šta će jesti. Naravno da ne treba dozvoliti da nam deca svakodnevno određuju obroke, ali često ih možemo pitati da izaberu između dva predloga, od kojih ćemo spremati onaj za koje dete se odluči. To može biti i pomoć-rešenje za ručak, ali i pokazatelj ljubavi i poštovanja prema detetu kao ravnopravnom članu porodice.

„Šta bi voleo sutra za ručak: pasulj ili boraniju? Izaberi.“

„Hoćeš jabuku ili breskvu?“

POČNITE NA VREME

Ljubav prema određenoj vrsti hrane, između ostalog i prema zdravoj hrani, formira se jako rano, dok je dete još uvek beba. Kada uvodite čvrstu hranu potrebno je da bebi dajete raznovrsne namirnice i ukuse. Naše insistiranje na raznovrsnosti će pozitivno uticati na kasnije prihvatanje zdrave hrane.

Čim detetu počnemo da uvodimo nove namirnice, može se dogoditi da pokaže da mu se nešto dopada ili ne. Ovo se, naravno, menja tokom vremena, isto kao što se afiniteti odraslih prema određenim vrstama hrane menjaju sa godinama. Ukoliko dete ne želi da jede npr. brokoli, pokušajte da mu ga ponudite nekoliko puta spremano na razne načine. Ne odustajte posle samo jednog pokušaja.

bigbamboo set za jelo od bambusa

NE TRAŽITE “PRAZAN TANJIR”

Roditelji koji insistiraju da deca pojedu sve iz tanjira u stvari ih uče da se prejedaju. „Razvijanje svesti o zdravoj ishrani podrazumeva da slušamo svoje telo – da jedemo kada smo gladni i da prestanemo kada osetimo da smo siti. Kada se deci kaže da pojedu sve što im je servirano, direktno im se govori da ne slušaju svoje telo” kažu lekari.

dete ne voli povrće

Deca, naravno, mogu da kažu da su sita i kada nisu, kada im je servirano nešto što im se ne dopada. Roditelji treba da proniknu njihove namere i da budu svesni šta dete želi da postigne. Najbolje je da vaš odgovor bude: „U redu, ako si sit, ne moraš da jedeš više. Ostavićemo ovo sa strane, reci mi kada ogladniš pa ću ti ponovo podgrejati.” Davanje zamenske hrane kada dete nije završilo obrok – grickalica ili neke druge hrane koja mu se više dopada – samo će ga ohrabriti da ne jede ono što mu je pripremljeno.

Ako ste zabrinuti da vaše dete ne jede dovoljno, setite se i da je njegov želudac mali. Deca bi trebalo da imaju pet ili šest manjih obroka, pravilno raspoređenih u toku dana. Takođe, treba da sadrže sve važne namirnice – proteine, mlečne proizvode, ugljene hidrate, voće i povrće (naravno, ne sve odjednom). Nemojte dozvoliti grickalice neposredno pre obroka i budite pažljivi sa tečnostima koje mogu zavarati mali želudac i pružiti lažni osećaj sitosti koji će sprečiti dete da pojede svoj redovan obrok.

KAKO KOD KUĆE – TAKO I U RESTORANU

Ukoliko često jedete van kuće, onda bi te obroke trebalo prilagoditi onima koje jedete kod kuće. Zapitajte se šta biste spremali da ste kod kuće i pokušajte da poručite nešto slično i u restoranu.

zdrava-hrana,-set-za-jelo-od-bamusa

Takođe, u restoranima ne morate poručivati dečiji meni. Predložite detetu da poruči hranu za odrasle, a onda zamolite za pola porcije. Tako će dete biti zadovoljno jer jede isto što i mama i tata, a takva hrana može biti i zdravija. Takođe, ukoliko ste u mogućnosti, birajte restorane u kojima možete poručiti zdravu hranu, jer, ukoliko sednete u restoran u kome se služe samo pomfrit, burger i milkšejkovi – taj restoran neće biti od pomoći.

Ukoliko ipak ne jedete često van kuće i restoran je za dete doživljaj, dozvolite mu da ono bira restoran i da poruči šta god ono voli.

RAZVIJTE STRATEGIJU KONZUMIRANJA SLATKIŠA

Slatkiši i druge poslastice su deo svakodnevnice i pre ili kasnije, dete će se susresti sa njima. Ukoliko deci branite da ih jedu, ona će ih uvek želeti više i više. Umerenost, a ne potpuno lišavanje, je najbolja strategija. Ako dete pravilno napreduje i generalno je zdravo, onda je ishrana verovatno u redu i detetu neće naškoditi poneka poslastica (makar i kupovna).

Koliko često bi trebalo da detetu dajemo slatkiše ili grickalice – zavisi od njihove količine.

Ako dete jede ogromne količine sladoleda više od 3 dana u sedmici, ili svaki dan pojede čokoladu, onda je to povod za promenu ponašanja. Ako se radi o manjim čokoladicama, na primer 3 puta nedeljno, onda je to prihvatljivo. Odlična stvar je što danas možemo da biramo i zdravije slatkiše: one napravljene od voća, meda, integralnog brašna ili organskih namirnica. Naravno da prekomerno konzumiranje i ovih slatkiša nije zdravo, ali je bolja varijanta od većine slatkiša široke potrošnje.

Ne zaboravite da su slatkiši hrana za koju se deca najbrže vežu i teško odvikavaju, a da zdravi slatkiši uvek mogu biti i voće, med, džem…

I ono najvažnije – nikada ne nagrađujte dete slatkišima za neki postupak koji ste od njega tražili.

zdrave-grickalice,-činija-od-bambusa

NEKA OBROK BUDE UŽIVANJE

Na internetu se mogu naći fotografije maštovitih kuvara i roditelja koji pripremaju “dečije” tanjiriće sa hranom rapoređenom u obliku ptica, mostova, automobila… I to sve uz pomoć zdrave hrane. Potrebno je samo malo truda da ulepšate obrok svom mališanu na ovaj način.

zanimljivo serviranje hrane za decu

Takođe, probirljivcima i atmosfera za stolom može pomoći da pojedu više ili da jedu hranu koju ste im servirali. Neka teme o kojima pričate budu lagane i vesele i ono što je najvažnije – deca će uvek raditi ono što vide od vas, mnogo češće nego ono što ste im rekli da urade. Pokažite im da uživate u zdravoj hrani i objašnjavajte sve dobre posledice pravilne ishrane.

Možete povesti svoje dete na pijacu kako biste zajedno odabrali namirnice koje ćete pripremati. A onda ga unapredite u asistenta u kuhinji i poverite mu neke jednostavnije zadatke – i dečaci i devojčice će uživati pomažući vam.

bigbamboo-blog zdrava-hrana

Budite dosledni, ali nemojte od hrane (iako je jako važna) praviti dramu i stvarati pritisak. Prirodana reakcija svakoga, pa i dece, na to su otpor i bunt. Počnite na vreme, objasnite i pokažite mališanima da je zdrava hrana ključ zdravog života i rezultati neće izostati. Imaćete zdravo dete sa zdravim prehrambenim navikama.

Sve ovo ispričano ne znači da dete neće biti zdravo samo ako jede zdravu hranu. U nekom trenutku će sigurno biti izloženo „džank“ hrani i mi to nećemo moći da kontrolišemo. Ono što treba da ga naučimo jeste da zna koliko da pojede onoga što nije zdravo i kada je to opravdano. Umerenost je ključ svega.

 

Da li ste zadovoljni načinom ishrane vaše porodice?

 

 

 Autor: Jelena Kovinčić, vaspitač, urednica bloga Mamino blago

 

0 komentara

Ostavite komentar

Želite da se pridružite diskusiji?
Budite slobodni da se pridružite!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *