Šta još dete uči dok uči samostalno da jede?

Šta još dete uči, dok uči samostalno da jede?

Koliko puta ste videli veliku decu koja ne znaju sama da jedu, nego ih roditelji hrane?

Zašto sve više dece od 10 godina ne znaju sama da iseku šniclu u tanjiru?

U želji da ukažemo na ovaj problem i skrenemo pažnju na važnost samostalnog hranjenja kod male dece – navodimo još nekoliko benefita ove veštine koji na prvi pogled nisu vidljivi, ali su itekako korisni a stiču se za stolom, uz pomoć kašike i vuljuške.

Vežbe fine motorike

Hvatanjem i premeštanjem pribora za jelo iz ruke u ruku, držanjem escajga i prinošenjem ustima – dete vežba mišiće svojih šaka i na taj način nesvesno radi vežbe fine motorike. Značaj ovog razvoja je nemerljiv, jer direktno utiče na razvoj mozga, tj. intelektualnih osobina mališana. Takođe, ne treba zaboraviti da se ovaj razvoj najbolje odvija baš u toku najranijeg perioda života deteta.

Što više dajemo deci kašiku, viljušku, činiju… u ruke, dete će je pre upoznati i naučiti koristiti. U toku tog učenja, osnažiće mišiće svojih šaka i spremiti ih za pravilno držanje i korišćenje pribora za jelo.

Dozvolite deci da samostalno jedu – pospešićete njihov intelektualni razvoj.

IAP_62262

 

Vežbe mišića ruke

Dok dete samostalno jede, primorano je da odvoji ruke od tela (što nije slučaj ako je hranjeno od strane druge osobe), da ih konstantno pomera ka i od stola. Dok uzima i primiče hranu ustima, dete vežba mišiće ruke kojom uzima i pomera hranu i pribor za jelo.

U odnosu na ruke dece koja pasivno sede u kolicima/stolici/krilu i čekaju hranu ustima, deca koja samostalno jedu bogatija su za veliku aktivnost mišića ruku, koja snaži i utiče na rast i razvoj ovog dela tela.

Dozvolite deci da samostalno jedu – osnažićete dečije ruke. 

Pravilniji položaj kičme

Deca koju hrane odrasle osobe često u toku jela opušteno i ležerno sede u svojim stolicama (ili nekom drugom mestu), jer nemaju potrebu za pomeranjem. Dešava se i da spuste glavu na sto, na ruke, ili u bilo koji drugi položaj.

Deca koja samostalno jedu ne mogu opušteno da sede, leže i slično, nego moraju položaj svog tela stalno usklađivati sa pokretima ruku, glave i posude u kojoj je hrana. Zato je u ovom slučaju položaj kičme pravilniji,  a mišići oko kičme su aktivniji. Pravilan položaj i aktivni mišići znače i pravilno držanje tela.

Dozvolite deci da samostalno jedu – omogućićete pravilno držanje njihovog tela. 

BigBamBoo - Sta jos dete uci, dok uci samostalno da jede 02 - Nepravilan polozaj deteta koje sedi i ceka hranu koji mu odrasli daje

Nepravilan položaj deteta koje sedi i čeka hranu koji mu odrasli daje

Razvoj govora

Dete koje samostalno jede mnogo je radoznalije od onoga kojem se servirani zalogaji samo stavljaju u usta. Dok dete samostalno uzima namirnice, ono želi da sazna brojne informacije o njima, te priča, zapitkuje, komentariše i donosi svoje zaključke. Često i previše.

Dečije „brbljanje“ za stolom može biti ponekad naporno, ali je korisno za razvoj govora, veoma problematičnog kod dece savremenog doba. Stoga treba pustiti decu da govore, pitaju i slobodno ispoljavaju svoju radoznalost.

Dozvolite deci da samostalno jedu – ubrzaćete razvoj njihovog govora. 

Učenje naziva namirnica

Ukoliko dete samostalno seče, uzima u kašiku, prinosi ustima i uopšte više gleda u hranu koju jede, ono automatski usvaja više znanja o njoj. Ime, osobine, poreklo i sve ostalo što pita ili mu odrasli govore.

Deca koja su hranjena od strane odraslih, nemaju potrebu da mnogo gledaju u namirnice niti da se previše interesuju za njih. Tako se može desiti da mnogim namirnicama neće znati naziv i osobine, upravo zato što ih nikada nisu imala u ruci.

Dozvolite deci da samostalno jedu – obogatićete njihov fond reči.   

Sticanje manira

Deca koja odmalena uče da drže i koriste kašiku, viljušku, nož, čašu i ostali pribor, mogu brže naučiti osnovne manire i pravila ponašanja za stolom – kako se sedi, kako se jede supa a kako meso, čime se jede torta a čime sladoled… Ova znanja se u kasnijem periodu detinjstva i života spontano proširuju.

Dozvolite deci da samostalno jedu – naučićete ih osnovama bontona za stolom.

 

Iako dete stavljamo za sto prvenstveno da bi nakon jela bilo sito, činjenica je da ono za tim istim stolom usvaja brojna znanja.

Mnoga od njih se ne mogu naučiti nigde drugde, osim za stolom i uz lično angažovanje.

Zato je svakako korisno davati detetu pribor za jelo i omogućiti mu da se uči na svojim pokušajima, slučajnim greškama i nepažnjama, kako bi se na vreme osamostalilo, usvojilo brojna znanja i savladalo veštinu od izuzetnog značaja.

 

Autor: Jelena Kovinčić, vaspitač, urednica bloga Mamino blago

 

0 komentara

Ostavite komentar

Želite da se pridružite diskusiji?
Budite slobodni da se pridružite!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *